postovana doktorka voljela bih da mi pomognete da odagnam neku vrstu bola koju nossim duze vremena u sebi.imam 35 godina,zavrsen fakultet,deset godina radnog iskustva u prosveti.sve sam to ostavila iza sebe,usrecila jednog covjeka ai on mene i dosla na ovaj peti kontinent gde zivimo.sredina u koju sam dopala nije mog nivoa.odmah sam to shvatila.ali nisam ni ja njihovog,jer su oni svi imali racune-dolare ,a za njih je to ceo svet. problem nastaje onog momenta kada sam mom suprugu rodila sina i unela ga u kucu na isti datum kad sam i ja dosla.od tad nastaje agonija u familiji,jer moj djever sa suprugom(imaju tri curice) biva porazen(oni tako misla),jer su se oni potajno nadali da ce biti curica i uveliko prepredali da se meni smiju.ja to nisam slusala,jer sam gledala da se porodi i da bude sve dobro.navodno su i plakali od radosti jer eto rodio se naslednik,neka je i kod brata kad nije kod njih.meni je to sve bilo smesno.pitala sam supruga koji je to tuzno pricao ,sta oni imaju sa mojim djetetom.oni zive za sebe i sta oni imaju da placu ,kao od radosti?! e onda moj djever pocinje da glumi bolest ili da biva stalno bolestan.ta bolest se ogledala kroz to sto je zenu svaki dan napadao da se voda sa drugim covjekom(a mozda se i voda),kako,dok je on radio ona je sa ovim i onim i onda to se sve sazna jer jetrva sve to isprica telefonom svima.kako on sa njom ne spava jer nemoze,kako joj je reko da ona zivi sa svakim,menja partnere,kako mu njegov otac nije otac,....svaki dan moj suprug je isao kod njih i slusao gluposti i gledao samare.mene to nije ni interesovalo,djete mi malo,a osim toga znala sam ,ako zovek nemoze da ima odnos sa zenom mora je napadati a drugo,oni su zajednica i takve svadje su normalna pojava kod onih koji se vole.(taj moj djever i zena imaju 42 i 40 godina.od toga su zajedno27 godina koje zabavljanja koje u braku.oni sebe najbolje znaju,ja ih neznam i svadja dvoje nije mjesto trecem.jetrva je koliko sam ja vidjela zene od kompleksa.nema skolu,cetiri osnovne,zna samo pitu vitlati na stapu,i jednu vrstu torte.sva inteligencija joj je u smjehu koji je prvo gromoglasan a onda podugacak.smatra,da je samo ona rodila djecu i samo ih ona zna hranit,povijat i cuvat itd.razume se u sve vrste profesija,od doktora do svih drugih vrsta zanata.videla sam da je i doktor,zna sta su ravne pete,da je uctitelj,jer zadatak koji ona nezna da resi niko drugi nikad nece moci,da je vojnik jer je ko pucala iz puske,frizer jer sisa naj naj,krojac,jer je muzu skratila pantole do listova,sa recima tako treba,a telefonska slusalica joj je fetis koji stoji izmedju uha i ramena,dok razvija jufku za pitu.nikad joj ama bas nikad ne isoadne i nikad joj se vrat ne ukoci.al zato je saznavali sta je ''cercil veceravo'e kad joj je mecka zaigrala pred vratima kriv joj je svak osim nje.sve sam ja ovo videla odma kad sam dosla i sve ov memorisala,al nisam mogla je nikako izbeci jer se uvjek ljepila za mene gde god bi ja bila.uvjek je drzala kljuceve u rukama i treskala njima,a toliko dzepova i tasna.eto morala sam malo da opise nekoga al se ne smejem i nevredjam,jer sva sta ima na ovoj zemljinoj kugli.)sve je to tako trajalo dok oni mene nisu okrivili da sam ja uzrok njihove nesrece.to im je ko rekla neka vracara telefonom,koju su oni zvali u srbiju.vracara me nije imentovala ,vec je jetrva umislili da sam to ja ..neznam sta?,ko nesto sam ja njima ucinila,pa im je tako.meni je to tesko palo jer sam pocela da upada u postporodjajnu krizu iod tad sam svaki dan plakala,grlila djete i sve oko sebe pocela da mrzim.toliko je prica o meni,kao nekom zlu,pocela da kruzi da nisam mogla verovat da takvi ljudi mogu biti.koliko li je se samo kafe popilo i slava prosalavilo,gde sam ja bila predmet traca.suprug me je razumeo,tjesio i evo posle dvegodine ja jos nemogu da se oslobodim te optuzbe. posle dugog natezanja djever je odveden lekaru,(inace je pre toga pio nekoliko ,hodzinih voda,koje su mu slale svastike iz bosne,pojeo nekoliko kila ciganskog secera koji je stizao opet od svastika iz bosnei svakavi gluposti,dok se nije shvatilo da se radi o bolesti)gde mu je ustanovljena neka vrsta depresije,koja je tinjala usled niza faktora.(logor,invalid bez oka,dolazak na peti kontinent bez icega,zaposlenje,rad na crno,polna nemoc,materijalna pohlepa za vise preko noci...izmedju ostalog i musko djete da ima.rodili bi oni jos djece ali ta vracara koja je mene ko okarakterisala rekla je da ce imati jos puno djevojcica)lecen je i sad se ponasa kako da se nista nije desilo. za mene su zavrsili kao da se nikad nismo ni znali.suprugu nebranim da ide,al svaki put kad dodje ja se tresem da ne kaze opet neku glupost slicno predhodnoj.ovakva desavanja za mene su bila novina.rekla sam jednom sebi,bez obzira na skolu koju sam zavrsila,zivot mi je skola.al zasto dopado ovakav primitivizam.u novom milenijumu neke vode i secer,kao da mi ovde ne zivimo u vodi i sa secernom trskom i svakavog izobilja. ja vas molim da mi pomognete kako da odagnam taj deo krivice koji mi je od primitivaca i skorojevica nametnut,kako da pobedim taj bol.tesko mi je,jer ovo sve nosim u sebi.iako vreme leci,verujem,pomozite mi strucno da se oslobodim agonije koja me pritisce.ja sam sa svojim suprugom srecnja,rodila sam jos jednog djecaka vrlo brzo.ako se nekad i zakacim,ja zavrsim svadju recima,''cuti nemoj da selo cuje kakvi smo.'' P.Smolim za diskreciju,nemoj pismo u potpunosti objavljivati,jer su gluposti za obrazovan svjet.hvala

Odgovoreno: 27. 05. 2008.
• Nije retkost da ljudi iz primitivnih sredina, a i sami primitivnog ponasanja, pokazuju osobine slicne onima koje ste opisali kod svoje jetrve. Ovakve osobe, pored ostalog,sklone su praznoverju, obracanju nadrilekarima, vracarama i drugim osobama u cije natprirodne moci veruju, pa to predstavlja i nacin na koji oni objasnjavaju i nastoje da rese svoje probleme. Igrom slucaja, upali ste u familiju koja je verovatno sasvim razlicita od one u kojoj ste odrasli, a pored ostalog se Vasi i njihovi stilovi zivota i sistemi vrednosti sasvim razlikuju. Verujem da i sami znate da je izizetno povoljna okolnost sto Vas suprug nije slican svom bratu, pa ne prihvata ni njegov nacin razmisljanja, niti njegove supruge. Najbitnije je to sto u svojoj najuzoj porodici imate - harmoniju i medjusobno zadovoljstvo.Kad u prvom naletu nije prihvatio te neargumentovane price i napade na Vas,nema razloga da sad, kada je vec jasno da je Vas dever psihicki bolestan covek, prihvati bilo koju od tih prica. Sada tek postoje razlozi da sve to shvati kao deo bolesti pa nema realnog razloga za Vase strahove. Iako je verovatno citav Vas proces prilagodjavanja na novu sredinu i okolnosti za Vas bio poseban i dugotrajan stresni period, a verovatno je sve to i doprinelo da i kroz ovu neprijatnu pricu prolazite sa vise opterecenja i manje energije da se nosite sa njom, vremenom ce opterecenje postajati slabije. Sam period koji je prosao verovatno je doprineo da se na nove zivotne okolnosti koliko-toliko priviknete, a i ponasanje Vaseg devera i jetrve vise nije nista novo niti za Vas i supruga iznenadjujuce. Samim tim bi bilo ocekivano da se i Vase psihicko opterecenje smanji i da je vreme da sa vise radosti i optimizma, gledate na svoj zivot i buducnost svoje porodice. U celoj ovoj situaciji ne vidim gde je razlog Vaseg osecanja krivice, koje je izazvala izmisljena i bolescu podstaknuta prica. Kako ste vec sami rekli, imali ste i imate svoje vaznije zadatke, brigu o porodici i svoj krug aktivnosti, pa se posvetite njima i neka price koje su Vas dovele u ovakvo psihicko stanje ostanu po strani, jer ni do sada ustvari nisu imale bitniji uticaj ni na koga od Vase porodice. Jedino Vasa preosetljivost je doprinela da Vi tome previse znacaja pridahete. Podsetite se na sve onos to ste i meni na pisali - ko ste, sta ste u svom zivotu postigli, i okrenite se buducnosti. U zivotu svoh nas postoje u blizoj ili siroj sredini nedobronamerni ljudi koji mogu plasirati razne vrste primitivnih ili patoloskih prica, ali te price ipak ne govore o nama koliko govore o onima koji takve price kreiraju i plasiraju. Opterecenje periodom koji je prosao ne samo da ugrozava Vasu psihicku stabilnost vec i porodicni sklad koji imate, jer vi hteli ili ne svojim ponasanjem bar delimicno odajete svoje nezadovojstvo i napetost. Potrudite se da cuvate i unapredjujete ono sto izmedju Vas i supruga i Vase dece postoji i da time date jasnu poruku svima koji iz zavidljivosti ili nekih drugih pobuda nastoje da unesu nemir u Vase zivote - da je predmet Vaseg primarnog interesovanja Vasa porodica i Vas licni mir i da necete dozvoliti da se to tako lako poremeti.