Molila bi Vas da mi pomognete savetom.Imam 31 godinu,završila sam ekonomski fakultet u roku sa visokim prosekom.Oduvek sam bila vredna i odgovorna osoba koja je samostalno rešavala svoje probleme.S obzirom da nisam imale neke veze koje bi mi omogućile zaposlenje sama sam tražila posao.To je u početku bila firma u kojoj su uslovi za rad bili loši kao i plata,ali sam odlučila da stičem iskustvo i znanje koje će mi omogućiti neki bolji posao.Takođe sam se usavršavala iz oblasti jezika i računara.Moj problem je što i posle sedam godina radnog iskustva i promenjenih pet firmi i dalje radim posao koji nije u skladu sa mojim znanje,obrazovanjem i ambicijama.Imam utisak da su se svi nekako snašli,čak i sa nižim obrazovanjem, dok ja i pored velikog truda i znanja i dalje radim u lošim firmama,na lošim radnim mestima i sa lošom platom.Ta situacija mi se čini potpuno bezizlaznom jer neznam šta je potrebno još da uradim da dođem do neke pozicije za koju smatram da mi pripada.Inače zadovoljna sam svojim ljubavnim i socijalnim životom,nemam porodičnih problema,al imam utisak da niko ne može da mi pomogne u ovom problemu koji me opterećuje i ne ostavlja mi mnogo mogućnosti da planiram neku bolju budućnost.Da li sam nemoćna ja,ili su nemoćne moje navike?

Odgovoreno: 08. 05. 2008.
• Ne bih rekla da bi Vas problem mogao da se objasni preko "nemoci Vasih navika", kako ste rekli, vec bih pre rekla da ste po prirodi nenametljiva osoba koja ocekuje da se pravi kvalitet vidi i da ce sve doci na svoje mesto, samo da Vi dovoljno napredujete.Naravno da ste razocarani kad vidite da su okolnosti, uprkos Vasem napredovanju, maje-vise iste. Sigurna sam da pred sobom imate primere probitacnih, nametljivih, nekada i neukusno bezobzirnih ljudi koji grabe i dobijaju za sebe i vise nego sto zasluzuju, a to zato sto su uporni, acesto i beskrupulozni u svojoj zelji za napredovanjem. I veoma cesto, takvi povrsni i nametljivi oblici funkcionisanja bolje uspevaju nego ono sto treba stvarno ceniti, odnosno imaju bolju prodju nego sustinske ljudske vrednosti. Da biste izasli s tim na kraj, nije lose da malo poradite na svojoj asertivnosti, odnosno na promeni u stavu koja bi Vam doprinela da se malo aktivnije okrenete svojim ciljevima i da se za njih aktivnije borite. To ne znaci da treba bitno da se kosite sa svojim dasadasnjim principima, vec samo da jasnije istaknete svoje vrednosti i kompetencije, jer je cesto potrebno da otvorenije skrenete paznju na svoje sposobnosti, umesto da cekate da ih neko primeti, da se prijavite za poslove slozenije od Vaseg, da sami ponudite da uradite nesto sto je stvarno u domenu Vsih pravih kvalifikacija. Najbolje je kad se to uradi odmah na pocetku rada u nekoj sredini, jer Vas onda usvoje na pocetku kao osobu koja zna da sebi prokrci put, sto je osobina koja se visoko ceni dok se osobe koje su nedovoljno asertivne, povucene su i zatvorene, lakse obezvredjuju i ostavljaju po strani. Ukoliko u Vasoj sredini postoji neko od terapeuta ko se bavi problemom asertivnosti, bilo bi uputno da se angazujete i da i na taj nacin efikasnije sebe osnazite u pogledu socijalnih vestina koje Vas, ustvari, kao nedovoljno savladane, ne prikazuju u odgpvarajucem svetlu i pred drugima sa kojima ste u kontaktu.