POSTOVANA GOSPODJO,CULA SAM OD CERKE, INACE STUDENTA FILOZOFSKOG FAK. U NISU, DA STE IZUZETAN PSIHOLOG. OBRACAM VAM SE KAO RODITELJ CIJE DETE IMA PROBLEMA ZBOG NAJBOLJE DRUGARICE. MOJA CERKA JE U POSLEDNJE VREME OPSEDNUTA NACINIMA KAKO DA DOKUCI SUSTINU PROBLEMA I POMOGNE SVOJOJ DRUGARICI. DOTICNA DEVOJKA IMA 27 GOD,BILA JE IZVRSTAN UCENIK I VEOMA JE INTELIGENTNA, UCTIVA,VASPITANA,NACITANA. BILA JE IZVRSNA OSOBA.PRE OKO 2 GODINE IMALA JE VRLO NEPRIJATNA DESAVANJA U PRIVATNOM ZIVOTU I KAKO SAMA KAZE, ZIVOT JOJ NIJE ISTI NITI CE BITI. SVE JE DELOVALO NORMALNO I UOBICAJENO,CINILO SE DA IMA NORMALAN ZIVOT, MEDJUTIM U ZADNJIH NEKOLIKO MESECI APSOLUTNO SVI KOJI JE POZNAJU PRIMETILI SU DA SE DETE TOTALNO PROMENILO! PROMENA JE POSTALA VIDLJIVA PRE VISE OD GODINU IPO DANA, ALI ZADNJIH MESECI IZRAZENIJE.STALNO JE TUZNA,CESTO PLACLJIVA ILI BUKVALNO PLACE, IMA NEKE CRNE MISLI, SEBE KRIVI I OSUDJUJE BUKVALNO ZA SVASTA,NE IZLAZI,RETKO SE DRUZI..CAK I KADA SE SMEJE ILI NORMALNO RAZGOVARA, ! NEKA TUGA, ZABRINUTOST,BEZVOLJNOST PROSTO ZRACE IZ NJE,IZ NJENIH OCIJU. NE SMINKA SE, KAZE CEMU TO, A NEMA NI VOLJE, NE OBLACI SE ZENSTVENIJE,KAZE NEMAM ZA KOGA,KO CE U MENE DA GLEDA, IONAKO JE TO NEBITNO.. ZNAM JOJ RODITELJE GODINAMA,VISOKOOBRAZOVANI LJUDI,POSLOVNO USPESNI, DETE ZNAM OD MALENA.MOJA CERKA JE TOLIKO OPTERECENA IDEJOM DA "DRUGARICKU IZVUCE IZ AMBISA" DA JA TO NE UMEM OPISATI! VIDIM DA NA SAJTOVIMA CITA O DEPRESIJI,MANIJAMA,LEKOVIMA..TAKO SAM SAZNALA GDE JE IZVOR CERKINOG PONASANJA.POKUSALA SAM DA RAZGOVARAM SA MAJKOM OVE DEVOJKE, ALI NJEN STAV ME ZAPREPASTIO, KAZE NE PRAVITE BOLESNIKA OD MOG DETETA KAD TO NIJE, NE MOZE COVEK SVAKI DAN DA BUDE SRECAN!? NEDUGO POTOM DEVOJKA JE KOLABIRALA U CEKAONICI HITNE POMOCI I POTOM JE CERKA SLUCAJNO VIDELA U IZVESTAJIMA LEKARA NEKOLIKO UPECATLJIVIH IZRAZA I PRIBELEZILA. AKO SAM DOBRO UPAMTILA, TO SU SLEDCI:MMPT TEST-DOMINIRAJU D,Hs,Pd CRTE-REPRESIVNI MEHANIZMI ODBRANE-ZOLOFT 2+1-F60.31,F32.1,F34.1 OBS. MOLIM VAS OBJASNITE ! MI ZNACENJE OVIH NALAZA I MOLIM VAS ZA SAVET! KAKO DA POMOGNEM! O DETETU KOJE JE SKORO KAO CLAN NASE PORODICE?STA RECI,STA UCINITI?POKUSALI SMO S PRICOM, ONA SE RASPLACE I TAKO NEKOLIKO PUTA. JEDNOM JE PRIZNALA DA SE OBRACALA RAZNIM LEKARIMA ZA POMOC ALI...OCIGLEDNO NEMA REZULTATA! I BOJIM SE DA CE PREVELIKO INTERESOVANJE MOJE CERKE IMATI REPERKUSIJE.VEROVATNO CE ODGOVOR BITI OPSIRAN I KOMPLEKSAN, ALI KAO RODITELJ I KAO COVEK MOLIM VAS ZA POMOC!!! UNAPRED HVALA! ZABRINUTA MAMA

Odgovoreno: 10. 02. 2008.
• Postovana, nije iznenadjujuce da nekada roditelji ne primecuju ili ne zele da primete da se sa njihovim detetom nesto desava, ili zbog preokupiranosti svojim poslovima ili jednostavno zato sto je stereotip da je to dokaz neke njihove greske u vaspitanju, odnosu prema detetu ili neke druge njihove greske, ukratko, dokaz njihove roditeljske neuspesnosti i neadekvatnosti. Cesto sam se sretala sa takvim primerima u praksi kada se roditelj prosto i na nas kao profesionalce naljuti kada skrenemo paznju da postoji neki poremecaj, pa cak vise i ne dovedu dete i problem gurnu u stranu kao da ne postoji. Tako je i sa sugestijama sa strane, od strane drugih dobronamernih roditelja. Verujem da se Vase dete iskreno brine za zdravlja svoje drugarice, jer je to upravo vreme u njihovom razvoju kada su za najbolje drugove/drugarice vezane skoro vise nego za porodicu, poznaju se cak mnogo bolje nego sto ih roditelji poznaju. Preterano je sto se Vasa kcerka toliko okupira ovim problemom, jer verovatno trosi znacajnu kolicinu energije, koja je i njoj samoj potrebna za resavanjenjenih problema. Dakle, dijagnoze koje su njenoj drugarici postavljene ukazuju pre svega na poremecaj licnosti, odnosno na osobenosti njenog karaktera koji verovatno obiluje preosetljivoscu i velikom emotivnoscu, kao i na poremecaj raspolozenja, gde dominira depresija, na sta ukazuje i farmakoterapija koju navodite. Ne znam da li su se njome do sada ozbiljnije i postojanije pozabavili strucnjaci, ali ne verujem da je dovoljno samo propisati joj lekove, nego u ovom osetljivom periodu razvoja individualnosti, puno razgovarati sa njom i pomoci joj da prevazidje svoje nedoumice, nedostatak samopouzdanja i nedostatak optimistickog stava prema buducnosti. Kontinuiran rad sa psihologom bi joj mogao pomoci, jer ove dijagnoze ne ukazuju na ona posebno teska psihicka oboljenja koja podrazumevaju npr.neophodno hospitalno lecenje. Adolescentni period je speifican zbog toga sto nema sigurne prognoze odredjenih smetnji - nekada smetnje i simptomi koji izgledaju veoma dramaticno, u nekom drugom periodu bili bi siguran znak najtezih psihijatrijskih oboljenja, ali ako se desavaju u adolescenciji, mogu imati prolazni karakter i u buducnosti se ne ponoviti niti ostaviti neke dublje posledice po psihicko zdravlje. Zato je veoma dobro sto se neko osim njenih nedovoljno zainteresovanih roditelja ukljucio u brigu o njenom zdravlju, ali nije dovoljno da se podrska pruza na prijateljskoj osnovi, vec bi bilo jako dobro da se devojcica javi za strucnu pomoc.Ukoliko roditelji ne zele sa tim da se suoce, to u ovom momentu nije neophodno, neka se ona sama javi, a o daljem toku ce se dogovarati sa terapeutom. Problemi su, verujem, sasvim resivi, uz odgovarajuci strucni tretman i sustinsku brigu za njeno zdravlje koje treba da pokaze i strucjak koji sa njom radi. Postoje mnoge instance i u drzavnim ustanovama gde moze da se javi, ukoliko je student i u Studenstkoj poliklinici, i na Klinici za zastitu mentalnog zdravlja i u Domu zdravlja. Ukoliko smatrate da ima spremnosti od strane same devojcice da dalje trazi za sebe pomoc, to je velika prednost. Posto napominjete da je vasa kcerka student Filozofskog fakulteta, neka se ukoliko zeli ona javi meni pa cemo organizovati za drugaricu savetodavni rad u besplatnom Savetovalistu za studente koje ja vodim u Banovini, da makar procenimo dokle su smetnje napredovale i sta je dobro dalje uciniti. Mnogo pozdrava