Postovana doktorice.Imam jedan problem koji me vec malo duze muci i sto  prije bi htjela da ga se rijesim.Imam veliki strah od prije nekoliko  godina od zmija.Nemam pojma zbog cega bas da se toliko bojim te zivotinje  koju sam uzivo vidjela samo u zoloskom vrtu.Strah je s vremenom sve veci i  veci,i sve vise me onemogucava da uzivam u stvarima koje jako volim kao  sto su:setnje livadama,vocnjacima,piknik uz jezero...Proslo ljeto sam bila  na selu u gostima,prosetali vocnjakom,na moju veliku zalost naisli na  malu,sklupcanu,mrtvu zmijicu.Nastao je za mene odjednom uzas;jako lupanje  srca,tresavica,osjecaj gusenja,znojenje dlanova,panican strah,jedva sam se  vratila do kuce.Ostatak dana se nisam mogla tu vise opustiti.Inace  dovoljna mi je tema ili da vidim tu zivotinju na tv-u da po noci ne mogu  spavati,imam ruzne snove...Nikada nisam imala niti kontakt niti je uzivo u  prirodi na srecu srela.Koji je uzrok mog uzasnog straha.Zbog cega je  nastao taj problem??inace nemam nikakvih drugih z!  dravstvenih problema.Da li na takve strahove mogu utjecati strasni filmovi  koje ponekada djeca imaju priliku gledati??Zbog cega ljudi imaju strah od  mrtvaca,da li isto mogu utjecati filmovi iz djetinjstva ili je nesto  drugo??Unaprijed Vam velika Hvala

Odgovoreno: 20. 01. 2008.
• postoje takozvani primarni strahovi koji vuku korene od nase sirove, pocetne ljudske egzistencije u prirodi - medju njih spada i strah od divljih zivotinja (pa i zmija, naravno) koje su u prirodi realna opasnost, kao i strah od smrti koji je jedan od prvih sa kojim se covek od samog pocetka svog zivota suocava u raznim oblicima (pa i u vidu straha od mrtvaca). Cak i oni koji ne gledaju mnogo strasnih filmova ili filmova sa sadrzajima koji bi potencirali ove strahove, u nekoj meri ih osecaju, nezavisno od toga da li su u zivotu imali neka licna neprijatna iskustva tog tipa. Dakle, kod Vas se radi o strahovima koji su duboko ukorenjeni u ljudima jos od nasih pre-predaka, samo ih neki osecaju i manifestuju intenzivnije a neki manje intenzivno, sto opet zavisi od same licnosti i spleta zivotnih dogadjaja. Zato nemojte sebe smatrati bolesnom osobom. Naravno da intenzitet Vaseg straha, koji prevazilazi uobicajene kriterijume pa Vas i onemogucava da uzivate u nekim porodicnim aktivnostima, smeta. Postoje tehnike bihevioralnog tretmana koji bi donekle mogle ublaziti intenzitet Vasih strahova i ukoliko zaista ovaj problem dozivljavate kao veoma bitan, obratite se nekom bihevioralnom psihoterapeutu koji ce Vam znacajno redukovati stepen tegoba. Nasiroko poznati strucnjak iz Nisa je prof.dr Jezdimir Zdravkovic koji je i evropski poznat u oblasti bihevioralne psihoterapije, a aktuelno na Klinici za zastitu mentalnog zdtavlja radi dr Olivera Zikic koja se takodje izuzetno uspesno bavi i ovim, izmedju ostalih problema, a uostalom je i mozete naci na Stetoskopu gde sa psihijatrijske tacke gledista odgovara na pitanja zainteresovanih klijenata. Ipak. posto pretpostavljam da zivite u gradu gde je zaista minimalma mogucnost da dodjete u kontakt sa zmijom, verujem da to ipak nije tema sa kojom se svakodnevno srecete a svakako da nije potrebno da svoj strah pojacavate gledanjem filmova na tu temu. Pozdrav.