Postovana Dr. Dimitrijevic,   Nedavno sam presla u drugi sektor firme u kojoj radim vec nekoliko godina.  Prvih nekoliko godina sam imala stres od kolicine posla, ali sam zato sa  kolegama imala fantastican odnos. I inace sam po prirodi vrlo  komunikativna, volim ljude, ni sa kim nisam u svadji i ne mogu da radim u  okruzenju gde postoje spletkarenja i podmetanje nogu. Osoba na koju sam  najvise upucena na novom radnom mestu i koja mi je u neku ruku nadredjena  (i na ciju sam teritoriju ne svojom voljom dosla) je u principu vrlo  korektna prema meni u svemu sto se posla tice ali u poslednje vreme  zauzima prema meni i suvise sefovski stav. Imam utisak da zeli da me  ukalupi ne bih li radila po vec zacrtanim pravilima koja ona postavlja. I  ja, zaista nemam nista protiv posla (jer sam vec i navikla na veliku  kolicinu posla), ali mi stav te osobe vrlo smeta. Iako i ta osoba i ja  imamo zajdnickog sefa (koji je iznad te osobe)ja se stalno osecam kao u  srednjoj skoli i konstantno moram da merim svoje postupke, iako sam!  duze u tom poslu od te osobe - od konkretnih postupaka u poslu pa do  odlaska na pauzu...Vrlo mi je vazan sklad na iovako stresnom poslu. Mozete  li mi pomoci da se postavim na pravi nacin prema osobi sa kojom radim,  koju vrlo iritira moj prisan odnos sa bivsim kolegama sa kojima sam i  dalje u konstantom kontaktu (ta osoba inace, nema neke vrlo bliske  prijatelje na poslu).  Iako mozda ovo zvuci bezazleno, verujete mi da mi vrlo ugrozava  svakodnevicu. Zbog stresa sam u proslosti imala ozbiljne zdravstvene  probleme, pa ne zelim da ponovo udjem u taj zacarani krug.  Hvala unapred.

Odgovoreno: 15. 01. 2008.
• Problem sa kojim ste se suocili je pravi test za Vasu emocionalnu ravnotezu, koja je, naravno poljuljana novonastalim i ne posebno prijatnim okolnostima. Najpre treba podsetiti da neki ljudi, posebno neposredno posle promocije na neke vise funkcije, vole da demonstriraju moc i da se ponasaju zapovednicki iz licne nesigurnosti, pa to moze da deluje veoma iritirajuce na druge kojima se (posebno kad je to sasvim nezasnovano) obracaju sa visine. Postoji mogucnost da se vasa "sefica" kroz neko vreme "vrati k sebi", mozda je ovo samo faza u njenom pokusaju trazenja profesionalnog identiteta, a mozda i bude takva nadalje. Bilo da je u pitanju privremen ili trajan iritirajuci stav, Vase ponasanje treba da pokaze da Vas ono ne pogadja, jer ce izgubiti smisao ukoliko ne pokazete da se osecate ponizenom (a cilj omalovazavajuceg ponasanja je da Vas ponizi, zar ne?). Dakle, ukoliko shvatite da je ponasanje vase sefice posledica njenih unutrasnjih problema i potrebe za trazenjem sigurnosti u profesionalnom miljeu, mozda ce Vas manje pogadjati. Mozda takodje sve to nije usmereno licno na Vas, vec generalno na sve one koji su joj na neki nacin podredjeni.Gledajte da svoj posao obavljate maksimalno dobro, ukoliko imate pretpostavku da bi Vam mogla nesto konkretno napakostiti osiguravajte se na primer obavestavajuci o svojim planovima i aktivnostima i sefa iznad nje (npr.kada postoji komunikacija preko maila, svaki poslovni mail se prosledi ne samo njoj vec i visem sefu) sa ne bi doslo do netacne interpretacije Vasih postupaka. Ako se postavite kao da ste jaki i sposobni da se suocite sa problemima kakvi god da su, ako ne pokazete da Vas to izbacuje iz koloseka i da cete se dosetiti nacina da sacuvate svoj integritet, to ce i onima okoVas biti jasno.To naravno, nikako ne treba da bude bazirano na svadji ili agresiji prema osobi koja Vas iritira, vec ce Vase oruzje biti jos jace ukoliko pokazete mudrost, stabilnost i izdrzljivost, a pri tome efikasno izvrsavate svoje poslove. Recite sebi da cete raditi najbolje sto mozete i da necete dozvoliti da vas okolnosti iznerviraju, i tada ce inat biti Vas najbolji prijatelj. Ukoliko pokazete da stvarno ne mozete da radite u stresnim okolnostima, i drugima cete osloboditi put da izazivaju Vase mogucnosti podnosenja socijalnog pritiska. Ukoliko mislite da niste u stanju da ovo osmislite i izvedete sami, pomoc psihologa bi Vam mozda pomogla da lakse i doslednije naucite nove nacine ponasanja u stresnoj situaciji. S postovanjem, Prof.dr Bojana Dimitrijevic