Poštovana,student sam i imam problem kada trebam nesto da govorim,pročitam ili bilo šta uradim pred grupom,kao da me je strah da ću nešto pogrešiti ili da će mi glas zdrhtati.Ne znam da li je to neka vrsta fobije.Počela sam čak i da izbegavam takve situacije,ali znam da to nije rešenje,da moram nekako da se suočim sa tim preteranim strahom.Imam jaku želju da ovo rešim, jer sam svesna da ću imati dosta situacija u kojima će me drugi posmatrati.Uskoro ću imati situaciju u kojoj ću prezentovati jedan svoj rad grupi,pa me zanima kako da se opustim,da na ovu situaciju ne gledam sa strahom,kako da pripremim sebe i da što je moguće opuštenije to odradim tj. kako da pripremim sebe pred suočenje sa strahom.

Odgovoreno: 06. 05. 2008.
• Problem o kome govorite ima elemente socijalne fobije koja se uspesno leci bihejvioralnim metodama, tako da je najjednostavniji nacin da se resite tih teskoca da se javite nekom od terapeuta koji se bavi tretmanom socijalnih vestina odnosno sire bihejvioralnom terapijom. Ukoliko nemate u okruzenju mogucnosti da to uradite za neko krace vreme, mozete pokusati da sebe pripremite na situacije koje za sada dozivljavate kao neprijatne, time sto cete pre samog dogadjaja zamisljati situaciju u vise navrata sve dok je u sebi ne prepoznate kao manje nepoznatu i manje zastrasujucu. Kada to radite, nastojte sa zauzmete sto opusteniji polozaj i da, zamisljajuci sto detaljnije neku situaciju, izdrzite "u njoj" sve dok napetost u Vama ne pocne da jaca, a da onda prekinete tu vrstu vezbe i da je ponovite kada se ponovo opustite. To moze biti vezba koju mozete ponavljati vise puta dnevno i koja vam nece oduzeti vise od nekoliko minuta kada malo udjete u sustinu. Ovo se odnosi na zamisljanje svih potencijalno neprijatnih socijalnih situacija. Kada shvatite da se Vasa napetost, posle odredjenog broja vezbanja, javlja u manjem intenzitetu ili kasnije i procesu zamisljanja, znaci da ste napravili korak ka dozivljavanju "uzivo" gde mozete da vezbanjem te situacije pred prijateljima ili porodicom, na drugom nivou da napravite pripremu. Povlacenje iz drustva nije resenje, jer na taj nacin samo podgrevate i podrzavate kocnice koje Vam i sada smetaju. Treba sebi da dokazete da sve to mozete i bolje, a ako se povlacite, jednostavno sebi ne dajete priliku a to, vec naprotiv sebi saljete poruku da ste nesposobni i vredni zaljenja. A Vi to sigurno niste, samo se niste oduprli svojim tegobama na pravi nacin. Verovatno ste i po prirodi svoje licnosti preosetljivi, stidljivi i povuceni, pa Vam zato eksponiranje teze pada. Dakle, i to je stvar socijalnog ucenja koje treba sebi da organizujete na bolji nacin nego do sada. Kad je rec o prezentaciji koju uskoro treba da odrzite, pokusajte da najpre zamisljajuci, a onda i prakticnom vezbom pred bliskima, stavite sebe u situaciju sto slicniju onoj u kojoj cete biti i da tako napravite "generalnu probu". Ukoliko budete sebe naterali na ovakvu vrstu redovnog vezbanja kriz odredjeni period, postoje velike sanse da u buducim situacijama bude sve manje nelagodnosti i, naravno, manje razloga za povlacenje iz zivota.