postovana doktorice bojana ja sam iz pristine imam problem koji moram da ga resim nikad nisam bio zaljubljen ali sad me vreme tera da nadzem devoiku za ozbiljnu vezu. zivim sam sa majkom u stan. mnogo je dobar vas savet za mene koij ste mi pisali u prosla pisma najpre sam odustao da usvojim dete liseno iz porodice ide mi na smeh kad samo zamislim da sam hteo da prisvojim dete .ali nije mi jasno sta znaci biti staratelj nad detetom koje razlike ima od staratelja i usvojitelja .ako dodzem na primer u kontakt sa nekom devoijkom iz druge nacionalnosti za ozbiljnu vezu neznam kako da joj saopstim da hocu da se uda za mene nezgodno mi je nisam siguran da ce da me zavoli neka i sto sam iz drugog porekla jer u ovom gradu zive sa hiljadama devojaka i nezna se kako ce da se izvrti sreca samo hocu da znam kako da priviknem neku devoijku na to hvala vam unapred

Odgovoreno: 06. 05. 2008.
• Tesko je dati savet o tome kako da se deci iznese bracna ponuda, ali je sigurno da kad budete usli u vezu da nekom devojkom, a to ce verovatno biti postepeno i nametnuce se kao potreba za sve vecom potrebom za bliskoscu izmedju dve osobe, i samo pitanje braka ce ici kao priridna posledica sve vece bliskosti. Nije uobicajeno da se daje ponuda za brak tek onako, bez prethodne veze, pa ce se zato reci kojima cete se njoj obratiti, same iskristalizovati tokom razvijanja Vaseg odnosa. Sigurna sam da pitanje nacionalnosti samo po sebi nije toliko bitno u uspostavljanju veze, bitnije je da li izmedju osoba razlicitih nacionalnosti postoje velike razlike u vrednostima, navikama, kulturnim obicajma, koje zahtevaju uskladjivanje! Treba imati na umu da je za uspesnu vezu i brak potrebno obostrano uskladjivanje, bez obzira na nacionalnost, jer svako od nas nosi razlicite navike stecene u svojoj porodici. Zato je pre svega dobro upoznavanje partnera medju sobom osnova dobre veze i braka. jer da biste znali sta ce Vasoj devojci da se dopadne, treba da znate prvo sta ona voli ili ne voli, kakve su njene navike do tada bide i slicno. Zato, bez straha, samo polako, nastojte prvo da dobro upoznate osobu sa kojom budete uspostavili vezu, a prave reci za bracnu ponudu vec nece biti problem. Ne treba da zurite ni da svoju devojku upoznajete sa svojom idejom o usvajanju dece previse brzo. Ona treba prvo da upozna Vas, Vasu emotivnu priridu i da Vas kao takvog zavoli i prihvati. Ukoliko budete imali sklad u razmisljanjima i stavovima, ni ta ideja o deci nece biti problem. I konacno, da samo razjasnim jos jednom ideju o hraniteljstvu i razliku od usvojenja. Klasicno usvojenje je procedura kojim dete, iako nije bioloski Vase, zakonski stice sva prava kao i biolosko (vase rodjeno) dete, Vi postajete njegovi zakonski roditelji, Rekla sam vec da je za to potrebno da usvojitelji budu u zakonitom braku (dakle, najcesce ne samo jedan vec dva roditelja), da imaju relativno dobre uslove za zivot  i da prodju procenu i obuku u Centru za socijalni rad gde ih strucni ljudi pripremaju za predstojecu ulogu. Hraniteljstvo je nesto drugo, time sto se dete daje Vama na cuvanje, ono ne postaje zaknski Vase, ono ima pravo i preporucuje se da vidja prave roditelje, ali Vi brinete o njemu za vreme za koje Vam je povereno jer je najcesce oduzeto pravim roditeljima zbog zanemarivanja, maltretiranja ili nekih drugih problema. Za tu brigu o detetu Socijalna sluzba Vama obezbedjuje redovnu mesecnu nadoknadu koja je dovoljna za Vas trud i podmirivanje detetovih potreba, dobijete neku vrstu plate za brigu o detetu (sto kod usvojenja nije slucaj, tu nema nikakve finansijske nadoknade). Kada dete kod hranitelja zavrsi skolovanje, ono vise ne ostaje u hraniteljskoj kuci vec se osamostaljuje i ide dalje u zivot. Tako kroz hraniteljske kuce tokom godina prodje vise dece, koja neko vreme nadju utociste u ljudskoj brizi i dobroti, dok je kod usvojenja uglavnom samo jedno dete koje tu dodje i ostane. Kada je hraniteljska porodica u pitanju, uslovi za dobijanje deteta su nesto manje strogi nego za usvojenje pa sam Vam zato i preporucila da to bude prvi korak, ukoliko se budete odlucivali. Imate pravo i kao hranitelj, kada neko dete dobro upoznate, da date zahtev i za njegovo usvojenje ukoliko to budete hteli. I drugi ljudi, koji nisu sigurni kako bi se snasli u ulozi usvojitelja, nekada biraju hraniteljstvo kao pocetni i probni period medjusobnog privikavanja njih i deteta. Nadam se da sam Vam ovim donekle objasnila sustinu jednog i drugog pojma, koji se bitno razlikuju, ali je zajednicka istina da je briga o deci velika odgovornost koju sadrzi i uloga usvojitelja i uloga hranitelja.