Oniholiza


Uzrok nastanka


Oniholizu mogu uzrokovati unutrašnji, spoljašnji, nasledni i nepoznati (idiopatski) uzroci.
Najčešći je uzrok produženo delovanje vlage i ponavljana trauma, npr. navika kuckanja prstima po podlozi, tipkanje po tastaturi ili kasi. Pribor za manikir takođe može uzrokovati odvajanje ako povredi kožicu i dopusti uvlačenje vlage. Neke bolesti i lekovi takođe uzrokuju oniholizu.

Sistemske bolesti i stanja koja mogu uzrokovati ovaj poremećaj su: amiloidoza i multipli mijelom, anemija zbog manjka gvožđa, bronhiektazije, diabetes mellitus (šećerna bolest), eritropoetska porfirija, histiocitoza X, hipertireoza, hipotireoza, ishemija: oštećenje periferne cirkulacije , lupus erythematosus, neuritis (upala živca), pelagra, pemphigus vulgaris, porphyria cutanea tarda, psorijatični artritis, Reiterov sindrom, sarkoidoza, sklerodermija,trudnoća.

Dermatološke bolesti: psorijaza, lichen planus, dermatitis, hiperhidroza, urođeno zadebljanje nokta (pachonychia congenita) i ostali urođeni poremećaji, pemphigus vegetans, lichen striatus, atopijski dermatitis.

Neoplastični poremećaji: karcinom skvamoznih ćelija ležišta nokta, karcinom pluća
Spoljašnji faktori: mehanička trauma, ponavljani mehanički udarci, hemijska trauma - izlaganje raznim hemikalijama, npr. kozmetičkim proizvodima kao što je 1-2% formaldehid, metil metakrilat monomer, razna sredstva za jačanje noktiju, lepak koji se koristi za veštačke nokte, lakovi za nokte, benzin, aceton, razređivač, kontaktni dermatitis zbog dugotrajnog kontakta s vodom, šećerom u pekarama/poslastičarama i izlaganju destruktivnim otrovima (npr. fluorna kiselina).

Biološki/mikrobni faktori: kožne bolesti, dermatofitoze, npr. infekcija gljivicama Trichophyton rubrum, Trichophyton mentagrophytes, Candida albicans,bakterijska infekcija (bakterija Psudomonas), virusna infekcija (herpes simplex).

Lekovi: nakon uzimanja nekog leka i izlaganja sunčevoj svetlosti može nastati oniholiza (fotooniholiza). Ti lekovi mogu biti: tetraciklini, psoraleni, fluorohinoloni, hloramfenikol, hlorpromazin, hlortetraciklin, oralni kontraceptivi. Moguća je i foto-reakcija bez uzimanja lekova, spontano nakon izlaganja sunčevoj svetlosti ili ako postoji porfirija pa nakon hemodijalize.

Ostali faktori: odvajanje nokta od podloge može biti posledica nasledne oniholize, prisutnog stranog tela, a uzrok može biti i nepoznat.

Klinička slika


Nokti su glatki, čvrsti i bez znakova upale. Ne radi se o bolesti samog tkiva nokta pa nokat nije promenjene boje. Promena boje na donjoj površini nokta (diskoloracija) ukazuje na infekciju. Nokat  najčešće počinje da se odvaja na slobodnoj ivici i napreduje prema korenu. Izuzetak je psorijaza noktiju kod koje odvajanje počinje na korenu nokta; ovaj simptom se naziva onihomadeza (onychomadesis). U retkim slučajevima odvajanje je ograničeno na bočne delove nokta.

Dijagnoza


Postavlja se na osnovu anamneze, pregleda, sprovođenja različitih testova za mikrobiološko dokazivanje uzročnika. Deo nokta se može uzeti za histološku analizu kojom se procenjuje izgled tkiva nokta pod mikroskopom i traže eventualna odstupanja od normale.

Lečenje


Lečenje se sprovodi zavisno od stanja koje je uzrokovalo oniholizu - leči se osnovna bolest. Ishrana treba biti raznovrsna da bi se uneli svi potrebni minerali i vitamini, naročito kalcijum. Odvojene nokte je potrebno odrezati blizu pripoja. Odvojeni nokat se neće ponovo vratiti na svoje mesto već je potrebno čekati da naraste novi nokat, a za to je potrebno 4-6 meseci prstima na ruci, a dvostruko duže nožnim prstima.Ukoliko se oniholiza ne leči, u nekim slučajevima mogu nastati ožiljci ležišta nokta koji kasnije remete njegov normalan rast. Ako se ne radi o infekciji, može se dati injekcija kortikosteroida u koren nokta svake 4 nedelje, ukupno 4-6 puta. Postojanje gljivične infekcije najčešće osim lokalnih lekova zahteva i uzimanje tableta. Ishrana bogata karotenom dokazano poboljšava stanje noktiju.

 


Podeli tekst:

Povezani tekstovi:

Broj komentara: 2

  1. ssssssssss 19.09.2010

    Ja stvarno ne znam sta cu ovo imam vec oko pola god. Ne znam kome da se obrati a imam 14 god.


  2. beba simikic 31.08.2009

    Moji nokti su počeli da se odvajaju od podloge za vrijeme primanja 4te hemoterapije, (ja sam breast-cancer bolesnik) , doktor mi je propisao antibiotike ali nisu mi puno pomogli, prošlo je 2. 5 mjeseci stanje se ne poboljšava, moj onkolog tvrdi da će mi izrasti novi nokti, a ja sam zabrinuta jer se proces upale ponavlja, odnosno postoji stanje kada je bolno dodirnuti nokat i kada se vidi fluid izmedju nokta i podloge i stanje kad nema fluida izmedju podloge i nokta, i nije bolno, da li neko ima mišljenje ili ideju šta da radim?
    Pozdrav, "zahvalna"


Vaš komentar nam je veoma dragocen, molimo upišite ga ovde