Svi znamo da
Japanke i u sredovečnim godinama ostaju supervitke, a da se čudo pripisuje
velikoj količini zdrave ribe bez koje je japanska trpeza nezamisliva. To nije
sve, kažu istraživači iz Tokija i Ženeve, koji su upravo došli do epohalnog
otkrića.
Zeleni čaj, ritualno piće u Japanu, sadrži jedinstveni
antioksidant,
toliko moćan da je efikasniji od svakog
sredstva za mršavljenje.
Što je
najzanimljivije, ne morate imati japanski metabolizam da biste osetili njegove prednosti. Žene širom
Amerike zagušile su Internet pričama o težini koju su izgubile kad su aktuelnoj
dijeti dodale zeleni čaj, tri puta dnevno. Važnije od njihovih ispovesti u ovom
trenutku su, ipak, međunarodna istraživanja koja podržavaju mogućnost da zeleni
čaj efikasno smanjuje težinu.
S druge strane, naučnici su došli do zaključka da zeleni čaj zaustavlja rak prostate.
Katekini
"skidaju" stomak
A ta istraživanja pokazuju da zeleni čaj „gađa”
salo na stomaku zbog kojeg su gojazni ljudi i najnesrećniji. U studiji, koju
objavljuje „Američki žurnal za kliničku ishranu” (AJCN), naučnici iz tokijske
korporacije „Kao” iznose podatak da su učesnici koji su 12 nedelja svakodnevno
pili čaj obogaćen sa 690 mg jakih biljnih antioksidanta, zelenih katekina, izgubili 450 procenata više stomačnog sala od onih koji su pijuckali
napitak od placeba – iako su unosili isti broj kalorija. To nije bilo samo
površinsko salo: smanjenje je zabeleženo i u dubljim, upornijim slojevima koji
oblažu organe ispod mišića, ističe vođa istraživačkog tima Tomonori Nagao.
Šta
katekine čini tako ubitačnim po stomačno salo? Ispostavilo se da se masne
naslage na ovom delu tela teško skidaju zato što oslobađaju sastojke koji ne
dozvoljavaju da ih organizam sagori i pretvori u energiju. Ukratko, stomačno
salo čuva neka vrsta armije. Katekini su moćni zato što uporedo
onesposobljavaju tu vojsku i aktiviraju mitohondriju, međućelijske sklopove
koji hranu pretvaraju u gorivo. Katekini, dakle, efikasno i trenutno od stomačnog sala prave korisnu energiju.
Da li je dijeta suvišna!
Ima još dobrih vesti: zeleni čaj ne sagoreva samo
salo na struku i stomaku. Profesor Nagao iznosi podatak da su ljudi, koji su
pili čaj obogaćen katekinima, gubili gotovo tri puta više masnih naslaga od članova
grupe koji su bili samo na dijeti. On ukazuje i na sposobnost napitka da poveća
termogenezu, to jest tempo kojim telo sagoreva nutrijente kako bi proizvodilo
toplotu.
Do sličnog otkrića došli su i naučnici Univerziteta u Ženevi koji u
listu „AJCN” objavljuju podatak da epigallocatechin gallate (EGCG),
najzastupljeniji katekin u zelenom čaju, pojačava dnevnu termogenezu organizma
do 43 procenta.
Konkretnije, oni koji su uz tri dnevna obroka
uzimali i 90 mg katekina EGCG (odgovara količini od jedne šolje proceđenog čaja),
plus 50 mg kofeina (prirodni sastojak zelenog čaja), sagorevali su 10 procenata
više uskladištene masti.
EGCG i kofein zajedničkim snagama povećavaju
proizvodnju i aktivnost norepinefrina,
metabolizam masti – kaže dr Džefri Blumberg, direktor Laboratorija za
ispitivanje antioksidanta na „Tafts” univerzitetu u Bostonu. – Ukoliko vam je
nivo norepinefrina veći, utoliko vam metabolizam brže radi.
neurotransmitera koji stimuliše termogenezu i
Na osnovu ovih i drugih studija, ispostavilo se
da tri do pet šolja zelenog čaja, uz bilo koji programu ishrane, uzrokuje
mršavljenje. „Čarobni napitak” možete dodavati svakom obroku, koktelu ili
desertu (sladoledu, na primer), bez nekog posebnog držanja dijete.
A ako niste baš ludi za zelenim čajem, probajte
ga kao osvežavajuće letnje piće: dejstvo je isto. Sipati u bokal 4 šolje
zelenog čaja, 1 šolju svežeg limunovog soka i četvrt šolje meda. Dodati led i
ukrasiti kriškama limuna. Ili: izmešati u „blenderu” 1 šolju hladnog zelenog čaja
sa nektarom od manga (ili drugog egzotičnog voća) i sokom od ananasa. Dodati
led. U oba slučaja, dobijate 4 čaše napitka da se rashladite i – doterate
liniju.
Zdravlje će vam se osetno poboljšati i sa samo
dve šolje dnevno.