Pozdrav, Imam 24 godine, student sam, i sumnjam da patim od nekog oblika socijalne fobije (citao sam dosta na internetu o sf i mislim da je to to). Zivim u jednom malom gradicu (Gornjem Milanovcu) i interesuje me koji bi bili prvi koraci koji bi me poveli ka izlecenju, posto do sada tako reci nikada ranije nisam bio kod lekara (osim par puta kod zubara). Znaci da mi pojasnite detaljnije kakva je procedura od mog dolaska u "zdravstveni centar" pa do postavljanja dijagnoze i eventualno prepisivanja lekova (koji bi to lekovi bili otprilike i njihova trenutna cena), da li je to problem vise psihijatrije ili psihologije (ne znam sustinu razlike izmedju te dve oblasti) i da li je bolje da krenem kod privatnog psihologa (psihijatra) ako za to imam finansijskih uslova (kolike su cene pregleda i kasnije terapije, orijentacione cene)? Unapred hvala i ocekujem vas odgovor

Odgovoreno: 29. 10. 2007.
• Postovani, Postavljanje sopstvene dijagnoze na osnovu literature ili interneta nije zahvalno, posebno zato sto se ljudi, cak i kada nemaju neki veci zdravstveni problem, mogu naci u pojedinim simptomima, bilo da je u pitanju telesna ili psihicka bolest, pa se vise nego sto je to potrebno identifikovati sa odredjenom dijagnozom. Zbog toga je veoma mudro obratiti se strucnjaku da potvrdi ili demantuje vase pretpostavke. Ima vise nacina da to tehnicki odradite - ako idete u zvanicnu ustanovu, buduci da ste student, mozda ima mogucnosti da se obratite Studentskoj poliklinici u Vasem ili obliznjem mestu gde usluge ne placate, a sve se zavrsava na jednom mestu. Ako nema takve institucije, morali biste da se javite nadleznoj instituciji opsteg zdravstva (Dom zdravlja, ambulante) zbog neophodnog uputa kojim ce Vas usmeriti na specijalistu u toj ili drugoj ustanovi. Obicno se prvo usmerava ka psihijatru, pa on upucuje psihologu ako proceni da je to potrebno. Sa uputon idete nadleznom specijalisti i on Vas dalje vodi, daje terapiju i odredjuje korake koje smatra potrebnim za Vas tretman. Ukoliko isete privatno, mozete se obratiti bilo psihijatru, bilo psihologu, jer obe profesije tretiraju problem o kome govorite. O ceni usluga ne mogu nista reci, jer se one veoma razlikuju od grada do grada, kao i od jedne do druge privatne klinike, a takodje su cesto razlicite za psihologe i psihijatre u istoj privatnoj klinici. Eventualne lekove, ukoliko Vam budu potrebni, propisuje samo psihijatar, jer psiholog nema te kompetencije. Prof.dr Bojana Dimitrijevic, spec.med.psihologije