Imam jedan veliki problem. Imam 21. godinu. Ranije nisam mogao da zaspim uglavnom noc pred  ispit, ili neki vazan dogadjaj. Medjutim pocetkom ovog semestra dosao sam do situacije da par noci pred odlazak na fakultet, nisam mogao da zaspim (zbog uzbudjenja...verovatno...jer je  poceo novi semestar) i to stanje se nastavilo vec tri nedelje, jer ja odlazim u krevet sa ubedjenjem da ne mogu da zaspim, i onda stvarno i ne zaspim!!(Sada mislim da je upravo to jedini razlog moje nesanice) Zbog svega toga sam vrlo nervozan i  razdrazljiv, stvarno ne znam sta da radim. Da li mi mozete preporuciti neke pilule za spavanje  bar nekoliko dana kako bi mi se normalan san povratio?

Odgovoreno: 29. 10. 2007.
• buduci da sam ja psiholog, ne mogu Vam preporuciti medikamentoznu terapiju koja je u nadleznosti psihijatara i za to biste morali da se javite nekome od nadleznih specijalista. Medjutim, kada je rec o Vasem problemu, cini mi se da je moguce da ste napravili inverziju ritma sna, odnosno da ste sa par noci nespavanja, zbog treme i uzbudjenja, "okrenuli dan za noc" - ako nocu ne spavate, a danju ste toliko umorni da morate malo da nadoknadite nocno nespavanje, moze se desiti da se time stvara "zacarani krug" i onda se danju spava a nocu bdi. Ukoliko je takav slucaj, izbegnite po svaku cenu dnevno spavanje u toku jednog dana, kako biste se dovoljno umorili za vecernji san, i da biste tako vratili prirodni ritam spavanja i budnog stanja. Ukoliko nije takav slucaj, pa ne spavate danju, pokusajte u vecernjim casovima da odaberete sto opustenije aktivnosti, da slusate opustajucu muziku, da sebi priustite duzu toplu kupku ili da radite stvari koje vas relaksiraju, kako biste u vecernjim casovima smanjili tonus i lakse zaspali. Cini mi se da ste po prirodi osetljiva osoba koja burno emotivno reaguje na promene, pa ste mozda i u periodu kada Vam se desavaju i neki drugi snazno emotivno prebojeni dogadjaji. Preispitajte sebe sta Vas sve uznemirava i pokusajte sto vise da iskljucite neprijate i za Vas uznemirujuce faktore, sto bi Vas sve donekle opustilo. Ukoliko i pored ovakvih nastojanja ne uspete da se opustite i povratite normalan ritam sna, nije nikakva sramota obratiti se za pomoc psihijatru za pomoc koja moze biti veoma efikasna i uciniti da se bolje osecate. S postovanjem, prof.dr Bojana Dimitrijevic specijalista med.psihologije