Tim Univerziteta u Jeni iz Nemačkog instituta za ljudsku ishranu, na
čelu sa endokrinologom Mihaelom Ristovom, ustanovio je da ograničavanje
glukoze - prostog šećera kakav se nalazi u slatkišima i predstavlja
primarni izvor energije, pokreće proces kojim se kod nekih crva životni
vek produžava do 25 odsto.
Ukoliko bi ograničenje glukoze imalo slično dejstvo i na ljude, njihov
život bi samo tom promenom u ishrani mogao da se produži za petnaestak
godina.
Interesantno je da je prvi korak u tom procesu gomilanje u telu
takozvanih slobodnih radikala - nestabinlih molekula koji mogu da
oštete organizam i kojih ljudi često pokušavaju da se oslobode
konzumirajući hranu i piće bogatu antioksidantima kao što je E vitamin,
ili uzimajući vitamine kao dodatak ishrani.
Ograničavanje glukoze, koja je potrebna organizmu, ali ne u preteranim
količinama, prvo je podstaklo organizam crva da taloži slobodne
radikale, ali se ubrzo potom aktivirao dugoročni sistem zaštite od ovih
štetnih molekula.
Već odranije je poznato da ograničavanje kalorija u ishrani crva i
majmuna produžava njihov životni vek, a nemačka studija je suzila listu
ograničenja na glukozu. Ta studija je prvi put ukazala i na moguće
razloge zbog kojih antioksidanti, čije konzumiranje je dugo smatrano
bitnim faktorom dobrog zdravlja, mogu da učine više štete nego koristi.
Nemački tim je prilikom istraživanja koristio izvesno hemijsko
jedinjenje, koje je blokiralo sposobnost crva da prerade glukozu, zbog
čega je njihov organizam pribegao pojačavanju drugih izvora energije u
pojedinim ćelijama. Ta aktivnost proizvodila je dodatne količine
slobodnih radikala, ali je to ubrzo provociralo i stvaranje enzima uz
pomoć kojih se razvila doguročna zaštita od njih.
Kada su crvima tokom ovog istraživanja davani vitamini i drugi
antioksidanti došlo je do prevremenog neutralisanja slobodnih radikala
pa se dugoročni sistem zaštite nije razvio.
Na osnovu toga, nemački
istraživači su izveli preliminaran zaključak da široka primena
antioksidanata kao dodataka ishrani može da ima negativne posledice.